قیمت ورق رنگی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق رنگی یکی از انواع ورق های گالوانیزه محسوب می شود. ورق رنگی یکی از محصولاتی است که نمونه هایی از کاربرد این محصول در صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، ساخت و ساز، تولید لوازم خانگی و … دیده می شود، که البته مهمترین کاربرد این محصول در ساخت سقف با ورق های رنگی شیروانی است. اصولا ورق های رنگی در ادامه تولید ورق های گالوانیزه تولید می شوند اما به صورت محصول جداگانه به فروش می رسند. امروزه کارخانه های تولیدی، انواع ورق های رنگی را در ابعاد مختلف بنابر تقاضا به مشتریان ارائه می دهند. ورق رنگی خارجی از ضخامت ۰.۱۶ تا ۰.۴۸ و ورق رنگی داخلی از ضخامت ۰.۴ تا ۰.۷ موجود است.

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی در واقع یک ورق گالوانیزه است که مجددا با یک لایه رنگ پوشانده شده است. ورق گالوانیزه نیز از پوششی با ورق سرد و لایه ای از فلز روی به دست می آید. دلیل گالوانیزه کردن ورق روغن افزایش مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون در محیط است. با اعمال یک پوشش پلیمری رنگی بر روی ورق فولادی، مقاومت به خوردگی این ورق ها افزایش می یابد. بنابراین این فرآیند ورق ها را به بهترین گزینه برای استفاده در مناطق مرطوب تبدیل می کند. ورق های رنگی در انواع رنگ های الکترواستاتیک (بیش از ده رنگ مختلف) به فروش می رسد. استفاده از ورق های رنگی علاوه بر افزایش طول عمر سازه جلوه زیبایی به محیط می بخشد. از طرفی دیگر لازم نیست نگران اکسید شدن ورق در اثر خراشیدگی یا بریدگی باشید. در نهایت می توان گفت خواص شیمیایی و مکانیکی و پوشش رنگی ورق های رنگی دلیل اصلی محبوبیت آنهاست.

کاربرد ورق رنگی

ورق رنگی به دلیل کاربرد گسترده آن در عرصه ساختمانی کاملا ملموس است. در پشت بام خانه ها، سوله ها، سالن های ورزشی، دیوارهای کانکس ها، بدنه یخچال ها، کابینت ها و بسیاری از لوازم خانگی زیبایی ورق های رنگی بسیار چشم نواز است. پوشش رنگی تنها دلیل استفاده از ورق رنگ نیست، بلکه خواص شیمیایی و مکانیکی ورق های رنگی مزیت اصلی آن نسبت به انواع ورق ها می باشد. همان طور که گفته شد ورق رنگی بر پایه ورق گالوانیزه تولید می شود. بنابراین مقاومت آن در برابر خوردگی بسیار بالاتر از سایر محصولات مشابه است. این ویژگی متمایز باعث می شود ورق های رنگی دارای اهمیت و کاربرد بیشتری باشد. به طور کلی وجود پوشش پلیمری رنگی در سطح ورق باعث بهبود مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون و استحکام ضربه در این ورق می شود. البته در سازه های تحت بار از ورق های رنگی استفاده نمی شود. بنابراین در مواردی که مقاومت در برابر خوردگی در کنار زیبایی اهمیت دارد، شاهد استفاده از ورق های رنگی هستید.

تولید ورق رنگی

این محصولات در ابتدا به صورت ورق های گالوانیزه تولید می شوند و پس از آماده سازی سطح آن ها برای افزایش کیفیت، حذف چربی و ناخالصی ها صیقل داده می شود. پس از این مرحله سطح ورق توسط غلتک های مخصوص برس کشیده می شود تا صافی سطح بیشتر شود و رنگ آمیزی روی آن ها انجام می شود. برای توضیح نحوه تولید ورق رنگی باید با مراحل تولید ورق آشنا شوید:

  • تامین آهن پایه:

از ورق گالوانیزه به عنوان ورق آهن پایه برای تولید ورق رنگی استفاده می شود.

  • کروم بندی ورق گالوانیزه (چربی زدایی):

برای تولید ورق رنگی باید سطح ورق گالوانیزه را چربی زدایی و ناخالصی های سطح مربوطه را زدوده و سطح کار را برس کشید. دو روش مرسوم برای چربی زدایی ورق آهن وجود دارد:

الف) روش شیمیایی با استفاده از محلول های قلیایی

ب) روش الکتریکی

روش اول به دلیل تجهیزات ساده تر، مرسوم تر و مقرون به صرفه تر است. در این فرآیند ورق فلزی در یک حوضچه قلیایی غوطه ور شده و پس از شستشو با آب داغ با قرار گرفتن در معرض هوای گرم خشک می شود.

قیمت ورق رنگی فولاد 369

  • رنگ کاری ورق آهن:

این مرحله شامل سه بخش است:

الف) زیرسازی

در این مرحله یک استر بر روی سطح ورق کروم شده به ضخامت 7 تا 15 میکرون ایجاد می شود. معمولاً استر رنگ از PVC یا اپوکسی یا پلی استر (PET) ساخته می شود. در این مرحله سطح ورق را با استر مربوطه می پوشانند و پس از عبور از فر حرارتی می پزند.

ب) رنگ آمیزی

برای رنگ آمیزی سطح ورق ها، رنگ های ساخته شده از اکریلیک، پلی آمید، اپوکسی، پلی اورتان، پلی استر، پلی وینیل کلراید و … به روش الکترواستاتیک روی سطح ورق پاشیده و با عبور از کوره حرارتی خشک می شوند. معمولاً ضخامت رنگ تشکیل شده روی سطح ورق حدود ۲۰ تا ۲۵ میکرون است.

پ) پوشش رنگ (لایه محافظ رنگ)

پس از خشک شدن سطح رنگی ورق، لایه دیگری از پی وی سی یا اپوکسی روی سطح آن اضافه می شود و با عبور از فر پخته می شود.

 در نهایت ورق رنگی تولید شده دارای مقاومت در برابر خوردگی و چکش خواری بالایی بوده و در مصارف مختلف صنعتی و ساختمانی قابل استفاده می باشد. به طور کلی لایه هایی که روی سطح ورق گالوانیزه رنگی کار می کنند عبارتند از فولاد گالوانیزه گرم، فولاد الکترو گالوانیزه، گالوانیوم و آلومینیوم. از خواص ورق های رنگی می توان به پوشش سطحی، مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی و مقاومت در برابر حرارت و رطوبت اشاره کرد.

مشخصات ورق رنگی

در خصوص مشخصات ورق رنگی می توان به مواردی مانند ضخامت، عرض و شرایط تولید آن اشاره کرد. واضح است که برند تولیدی تاثیر مستقیمی بر کیفیت و قیمت ورق دارد. در ادامه این موارد را به بیان می کنیم.

ضخامت

ورق های رنگی تولیدی در پاسخ به تحمل بار فشاری یا کششی طراحی نشده اند، بنابراین ضخامت بالایی از آن ها انتظار نمی رود. به طور کلی ضخامت این نوع ورق بین ۰.۲ تا ۰.۷ میلی متر می باشد. هر چه ورق ضخیم تر باشد، قیمت و استحکام آن بیشتر است. لازم است در انتخاب نوع ورق با توجه به کاربرد مورد نظر خود دقت کنید.

عرض

عرض ورق های رنگی تولیدی تمامی کارخانه ها ثابت بوده و فقط ضخامت آن ها متفاوت است. ورق های موجود در بازار در دو عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متر موجود می باشد. ورق های رنگی عموماً به صورت رول معامله می شوند که وزن هر رول بین ۴ تا ۹ تن است.

انواع ورق های رنگی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که انواع ورق های رنگی چیست؟ قبلاً به ضخامت، رنگ، کاربرد و فرآیند تولید اشاره کردیم. در این قسمت سعی داریم تقسیم بندی را بر اساس اشکال مختلف ورق های رنگی انجام دهیم.

انواع ورق های رنگی به صورت کرکره ای، شیروانی، شادولاین، ذوزنقه ای، طرح پالرمو، سفالی، لمبه، کانکس و سفال ایتالیایی قابل شکل دهی و برش می باشد.

قیمت ورق رنگی فولاد 369

مزایای ورق های رنگی

ورق رنگی گالوانیزه دارای مزایای بسیاری از جمله پوشش سطحی، دوام و مقاومت بالا، ظاهر و رنگ متنوع و شکل پذیری و قالب پذیری بالا، نصب سریع و آسان، وزن سبک و ایمنی در برابر زلزله، قیمت مناسب و ضد زنگ می باشد. فولاد، مزایای زیادی از جمله مقاومت در برابر آتش، سازگاری با طبیعت، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت، انرژی و ایمنی، پوشش سطح، مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی و مقاومت در برابر حرارت دارد. علاوه بر این مزایا، مدت زمان تغییر رنگ ورق رنگی در محیط ها و شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر از ورق های گالوانیزه معمولی است.

قیمت ورق رنگی

قیمت ورق رنگی مانند سایر ورق های فولادی تحت تاثیر پارامترهای مختلفی است. محصول اساسی کلیه ورق های فولادی تختال می باشد. بنابراین نوسان قیمت تختال در بازار داخلی و خارجی نیز می تواند بازار این ورق ها را متحول کند. قیمت های جهانی از جمله قیمت سنگ آهن بر بازار آهن و فولاد نیز تاثیرگذار است. نرخ ارز، هزینه حمل و نقل، قیمت سوخت و انرژی و … همگی تاثیر مستقیمی بر قیمت ورق های رنگی دارند. بنابراین مصرف کنندگان این محصول باید همواره عوامل موثر بر لیست قیمت ورق های رنگی را به خوبی بشناسند.

قیمت ورق رنگی چگونه تعیین می شود؟

ضخامت ورق و برند تولید کننده مهمترین فاکتور در تعیین قیمت ورق رنگی می باشد. ورق های رنگی در بیش از ۱۶ رنگ تولید می شود و شما می توانید سفارش خود را به صورت رول، برش یا کرکره بر اساس نیاز خود دریافت کنید. شاید برایتان جالب باشد ولی قیمت ورق های رنگی در رنگ های مختلف یکسان نیست. دلیل این تفاوت قیمت، تقاضای بیشتر برای برخی رنگ ها نسبت به سایرین است. به عنوان مثال، قیمت ورق رنگی سفید به دلیل کاربرد بیشتر آن از رنگ های آبی، قرمز یا نارنجی بیشتر درخواست می شود. در ادامه با عوامل موثر بر قیمت این ورق ها و پارامتر های مختلف هر کدام آشنا می شویم و مهم ترین فاکتورهای موثر در خرید این ورق ها را بیان می کنیم. شایان ذکر است که قیمت سایر مقاطع فولادی مانند قیمت ورق آهن سیاه نیز تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله نرخ دلار و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تعیین می شود.

عوامل موثر بر قیمت ورق رنگی :

  • انواع فرآیند تولید
  • ضخامت و ابعاد ورق رنگی
  • تقاضای بازار
  • نوع رنگ
  • کیفیت سرد شدن ورق
  • زمان رنگ آمیزی و عایق کاری
  • کیفیت سطح ورق
  • اندازه و طرح ورق
  • برند سازنده
  • قیمت ارز

قیمت روز ورق رنگی

قیمت روز ورق رنگی به دلیل تقاضای زیاد آن در بازار به طور مداوم در نوسان است. ورق های رنگی موجود در بازار از تنوع بالایی برخوردار است که باعث شده از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت باشند. تنوع در ابعاد یکی دیگر از دلایل این تفاوت قیمت است. به طور کلی ورق های رنگی در ضخامت های ۰.۲ تا ۰.۷ میلی متر و با عرض ۱ یا ۱.۲۵ متر در بازار موجود می باشد. به علاوه کارخانه های مختلف قیمت های متفاوتی را برای ورق های رنگی اعلام می کنند. به عنوان مثال ممکن است قیمت ورق رنگی یک کارخانه نسبت به ورق رنگی کارخانه های دیگر بیشتر باشد، دلیل این امر کیفیت بالای محصولات این کارخانه است. جالب است بدانید که قیمت روز ورق رنگی به نوع رنگ آن بستگی دارد. ورق های رنگی در رنگ های مختلف مانند: سفید، نارنجی، آبی، صورتی، قرمز و … وجود دارد که برای هر یک از این رنگ ها یک کد چهار رقمی به نام کد واقعی تعریف شده است. معمولا ورق های سفید رنگ به دلیل تقاضای بیشتر قیمت بالاتری نسبت به سایر ورق ها دارند.

قیمت ورق رنگی فولاد 369

خرید ورق های رنگی

ورق رنگی یکی از محصولات فولادی است که در دسته ورق های گالوانیزه قرار می گیرد. متناسب با ورق های گالوانیزه تولید شده و با ایجاد یک لایه رنگی به عنوان محافظ بر روی سطح ورق منجر به تولید ورق های رنگی می شود. به طور کلی پس از چربی زدایی سطح ورق گالوانیزه، به منظور افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی و چسبندگی بیشتر، رنگ بر روی سطح فولاد پاشیده می شود. این ورق گالوانیزه را از پوسته پوسته شدن محافظت می کند. این محصول در ۱۶ رنگ مختلف قابل تولید می باشد. به صورت رول، برش یا کرکره با ماندگاری بالا تولید می شود. ورق های رنگی را می توانید به سه روش از شرکت ها تهیه کنید:

پارامترهای کلیدی در تعیین قیمت ورق رنگی

پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت ورق های رنگی نقش دارند. یکی از مهم ترین پارامترها کیفیت ورق گالوانیزه مورد استفاده در تولید این دسته از ورق های فلزی می باشد. هر چه کیفیت ورق گالوانیزه مورد استفاده در تولید ورق های رنگی بالاتر باشد، کیفیت و قیمت ورق رنگی بالاتر خواهد بود. دومین پارامتر مهم در تعیین قیمت ورق های رنگی، ابعاد ورق رنگی است. ضخامت ورق به شدت در تعیین قیمت آن نقش دارد.

سومین پارامتر مهم، نوع رنگ به کار رفته در این ورق ها و کیفیت آن است. البته برخی از رنگ های به کار رفته در تولید این ورق ها قیمت بالاتری دارند. نکته مهم دیگر در تعیین قیمت ورق های رنگی وزن این دسته از ورق های فلزی است. وزن ورق رنگی به ابعاد آن بستگی دارد.

راهنمای خرید ورق رنگی

برای خرید ورق رنگی ابتدا باید کاربرد مورد نظر خود را از خرید ورق رنگی مشخص کنید. در مرحله بعد می توانید نوع و رنگ ورق را بسته به کاربرد آن مشخص کرده و سفارش دهید. کارشناسان حرفه ای در واحد بازرگانی پاسخگوی سوالات شما هستند و می توانند راهنمایی های لازم را در انتخاب شیت رنگی مناسب به شما ارائه دهند.

جمع بندی

همانطور که گفته شد میزان تقاضا در بازار یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت ورق های رنگی می باشد. علاوه بر این، واردات ورق رنگی از کشورهایی مانند چین، هند، امارات، قزاقستان و همچنین افزایش و کاهش نرخ ارز و دلار، شرایط سیاسی کشور در سال‌های اخیر کاهش ارزش پول ملی و … می تواند بر قیمت ورق تاثیر بگذارد. عوامل دیگری مانند کیفیت محصول نهایی، نوع کاربرد، رنگ استفاده شده برای ایجاد لایه محافظ نیز در قیمت ورق نقش اساسی دارند. برای اطلاع از قیمت امروز ورق رنگی با توجه به نوسانات لحظه ای می توانید با تماس با کارشناسان از آخرین اخبار مطلع شوید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق رنگی , قیمت ورق رنگی , قیمت آنلاین ورق رنگی , قیمت روز ورق رنگی , آخرین قیمت ورق رنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: